onsdag 7 mars 2012

Tjo! : )
Idag har vi haft en riktigt blåsig men solig dag,
ganska kyligt, ca 3-4 +.
Nu värmer jag mig med en härlig brasa : )

Var hos sjukgymnasten,
fick övningar som ska stärka min rygg.
Har en tendens till att vara överrörlig i mina leder,
kan vara det som gör att jag skadar mig lättare..
Har ju fått ryggskott, stukat foten och stortån,
gjort illa handleden och nu ryggen igen,
inom sisådär 5-6 år..
Otur..??

Till middag blev det köttfärssoppa och pannkaka,
GOTT!
Här har ni recept om ni blir sugna ; )

          Köttfärssoppa                                                           
    300-400 gr köttfärs                                                  
    smör eller margarin                                                 
    2 stora grovt hackade gula lökar                             
    4-6 hackade vitlöksklyftor                                       
    4(600g) tärnade potatisar                                          
    4(300g)tärnade morötter                                    
    2 tsk paprikapulver                                                   
    2 msk tomatpuré                                                        
    1 tsk strösocker                                                         
    1 liter vatten                                                              
    2-3 buljongtärningar                                                 
                                                                                      
    1. Bryn köttfärsen, ta upp den.                                  
    2. Bryn löksorter och rotsaker.                                 
    3. Rör i paprikapulver, tomatpuré och socker.         
    4. Häll på vatten och tllsätt buljongtärningarna.       
    5. Låt koka 5-10 min.
    6. Rör ner färsen och låt koka 10 min till.
    7. Smaka av med ev mer kryddor. 

        Pannkaka
   2½-3 dl vetemjöl
   ½ tsk salt
   6 dl mjölk
   3 ägg
   2-3 msk smör eller margarin

   1. Blanda mjöl och salt i en skål.
   2. Tillsätt hälften av mjölken,
   vispa till en jämn smet.
   3. Häll i resten av mjölken, vispa i äggen.
   4. Smält fettet och rör ner det i smeten.
   5. Hetta upp en panna, häll i ett tunt lager
   smet, ca 3/4 dl, och sänk värmen.
   När ytan stelnat är det dags att vända pann-
  kakan, färgen ska vara ljust gyllenbrun.

Ikväll sitter jag fastklistrad vid tvn : )
Just nu: Halv åtta hos mig
20:00 Den njutbara trädgården
21:00 Grey´s anatomy
22:00 Grey´s anatomy
Inspelat blir
The real housewiwes of Atlanta
Kjelles smakresa i Asien
Big Brother
Tunnelbanan


Som ni ser, jag gillar att titta på tv : )
Och hundarna blev rastade ordentligt innan,
skönt att bara kunna slappa nu : )

Ha nu en trevlig kväll ni också!

/Ullis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar